3 indsigter fra erhvervslivet // Culture Works

Om formatet:

I en føljeton spørger vi en række virksomheder om, hvordan humanistiske kompetencer kan bruges i forskellige kommercielle sammenhænge, og hvad humanister kan gøre for at blive attraktive for erhvervslivet.

Culture Works

I denne uge har vi spurgt Mads Severinsen fra Culture Works, som er et kulturelt eventdesign- og PR-bureau. De udarbejder kampagner, events, oplevelser og arbejder med strategiudvikling gennem et skævt og kreativt mindset. De har blandt andet lavet projekter for Arla, Kulturhovedstad 2017, Cluster Square og flere kendte festivaller.

Hvordan bruger I entreprenørielle værktøjer og kompetencer i jeres arbejde i en virksomhed, hvor kultur er omdrejningspunktet?

Vi har aldrig været bange for at arbejde kommercielt med kultur i Culture Works, så længe du gør det med integritet. Du kan sagtens skabe originalt og dragende kulturelt indhold i samarbejde med kommercielle partnere. Langt hen ad vejen ser vi faktisk de kommercielle muskler være afgørende for kulturens fremtid, da alle offentlige puljer og fondsmidler afsat til kultur bliver mindre og mindre.

Derfor fungerer vi ofte som limen mellem græsrødderne og de tunge erhvervsfolk med pengene og er det led, der forbinder dem. I den forbindelse er værktøjer og kompetencer alt fra konceptudvikling til salgsarbejde og generelt drift.

 

Hvordan kan man med fordel forberede sig i løbet af sit studie til at arbejde et sted som Culture Works?

I Culture Works arbejder vi efter nogle meget simple dogmer. Én af dem er bl.a. ‘Fail Faster, Succeed Sooner’. Overført til denne kontekst betyder det: Kast dig ud i så meget som muligt, så hurtigt som muligt. Drop at fokuser på dine karakterer på studiet, og brug i stedet dine kræfter på at skabe noget virkeligt – eller gå all-in på at skabe noget virkeligt, og skulle du så fejle, så reflekter over hvorfor. Brug denne viden til at blive bedre.

Som fun fact kan det nævnes, at vi aldrig nogensinde har kigget på karakterer fra studier – hverken når det kommer til kommende praktikanter, studentermedhjælpere eller medarbejdere. Vi kigger altid på, hvad personen har skabt og tankerne bag. Og selvfølgelig personligheden.

 

Hvilket mindset og hvilke kompetencer leder du efter, når du skal udvælge til et studenterjob/praktik i Culture Works?

Personen skal komme til bordet med en passion for at ville udrette noget. Du skal kunne overraske, inspirere og måske provokere mig lidt, når jeg spørger ind til din person, dit arbejde og dine kulturelle præferencer. Du skal have en interessant portfolio, helst bestående af ægte projekter og ikke bare fiktive cases for studiets skyld, samt kunne redegøre for, hvorfor din portfolio er interessant i forretningsøjemed. Jeg er træt af unge talenter, der kommer til bordet med det fedeste materiale, men ikke kan fortælle mig, hvorfor det er fedt. Alt i den kreative branche bygger på en strategi, og alle projekter har nogle mål, de skal indfri. Så tænk gerne over, hvorfor du valgte en given farve eller et givent medie til at kommunikere på.

Og nå ja – det vigtigste af alt: husk altid at komme til bordet med et produkt. Hvis du kan et produkt, er du automatisk interessant. Om det er at tage billeder, skrive en pressemeddelelse eller skabe grafik i InDesign. Bare sørg for at kunne et produkt.